Το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 ξεκίνησε με ένα συγκλονιστικό αγώνα, η εξέλιξη του οποίου ενθουσίασε τους απανταχού φίλους του σπορ αφού επιτέλους είχαμε μάχη στα ίσια για τη νίκη.
Αυτή κατέληξε στον Lewis Hamilton, με το στρατόπεδο της Mercedes να την πανηγυρίζει όσο λίγες. Δεν θα είναι υπερβολή να πούμε πως αυτή τη φορά, ήρθε κόντρα στο ρεύμα αφού αυτό το τριήμερο στο Μπαχρέιν η Red Bull έδειχνε ταχύτερη της Mercedes. Έστω και στα σημεία.
Όμως παρότι όλοι παρακολούθησαν με δέος αυτή τη συναρπαστική μάχη, πολλοί έμειναν απογοητευμένοι από το γεγονός πως αυτή κρίθηκε από… «τη διαιτησία». Μία οδηγία των αγωνοδικών που αναίρεσε ένα προσπέρασμα, επηρεάζοντας το τελικό αποτέλεσμα.
Έπρεπε όμως να δώσει πίσω τη θέση ο Max Verstappen κι αν ναι, στον γύρο 53 θυμήθηκαν τα όρια της πίστας οι αγωνοδίκες όπως εύλογα αναρωτιέστε πολλοί; Ακολουθούν οι απαντήσεις.
Για να περάσει ο Verstappen τον Hamilton βρέθηκε ολόκληρη η RB16 εκτός πίστας στη στροφή 4 του Σακχίρ. Και αρκετά εκτός πίστας. Αυτό φωτογραφίζει τον κανονισμό που επιβάλλει πως απαγορεύεται ένας οδηγός να αποκτήσει αγωνιστικό πλεονέκτημα βγαίνοντας εκτός αγωνιστικής διαδρομής. Αυτό ακριβώς συνέβη και πολύ σωστά δόθηκε οδηγία να παραχωρήσει την πρωτοπορία ο Ολλανδός.
Θα μπορούσε να μη συμμορφωθεί και να λάβει ποινή, που κατά πάσα πιθανότητα θα ήταν στα 5 δευτερόλεπτα. Όπως ο ίδιος είπε, θα μπορούσε εύκολα να χτίσει τέτοια διαφορά στους 2μιση γύρους που είχε μπροστά του. Δεν συμφωνώ με το «εύκολα», θα μπορούσε όμως.
Αντίστοιχα θα μπορούσε να αφήσει τον Hamilton να τον περάσει σε άλλο σημείο της πίστας, σε σημείο όπου θα ανακτούσε χρήση DRS και θα μπορούσε να επαναλάβει το προσπέρασμα με χαρακτηριστική ευκολία. Δεν το έκανε. «Δεν θα ήταν fair play», είπε. Στ’ αλήθεια, το είπε.
Και έχασε τον αγώνα αφού χάθηκε το «sweet spot», η στιγμή που τα μεσαία του ελαστικά ήταν στο ιδανικό παράθυρο λειτουργίας. Δεν απείλησε ξανά στα 14 χιλιόμετρα που απέμεναν.
Δίκαια λοιπόν δόθηκε αυτή η εντολή αν δούμε μεμονωμένα αυτό το συμβάν. Υπήρξε όμως δικαιοσύνη γενικότερα; Εδώ χρειάζεται κουβέντα. Επίσημα, η FIA έδωσε ντιρεκτίβα για τη στροφή 4 σε ότι αφορούσε στα ελεύθερα και τις κατατακτήριες, όχι όμως και τον αγώνα. Εκεί, στο briefing των οδηγών ειπώθηκε από τον Massi πως δεν θα αστυνομεύεται, εκτός αν κάποιος αποκτήσει πλεονέκτημα, πράγμα που μεταφράζεται σε φάσεις όπως η αμφιλεγόμενη που συζητάμε.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του Grand Prix του Μπαχρέιν, οι περισσότεροι οδηγοί σέβονταν τα όρια της πίστας στο σημείο εκείνο. Ή έστω πατούσαν εκτός. Ο Hamilton έκανε το ίδιο πράγμα σε 29 (!) από τα 56 περάσματα του με τα περισσότερα από αυτά να βγαίνει αρκετά εκτός. Ακόμα και 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου να του χάριζε αυτό, μιλάμε για ενάμιση δευτερόλεπτο. Η διαφορά ανάμεσα στη νίκη και την ήττα.
Δεν θα έπρεπε λοιπόν, από τη στιγμή που είναι κάτι που έκανε συστηματικά και είχε εντοπιστεί από άλλες ομάδες, να έχει αναλάβει δράση η FIA; Δεν θα έπρεπε είτε να δώσουν σχετική οδηγία μετά τις πρώτες 5-6 εξόδους, αριθμός που υποδήλωνε πως δεν ήταν τυχαίο συμβάν αλλά στρατηγική; Κι όταν αυτές έγιναν 15-16 να κάνει κάτι περισσότερο; Εκεί έχουμε λοιπόν μία πολύ γκρίζα ζώνη.
Ο Verstappen απολύτως δίκαια αναγκάστηκε να δώσει πίσω τη θέση του. Όμως μάλλον άδικα έχασε τον αγώνα.
By Panos Seitanidis